en slags comfortfood

02:14:00 - 2017-08-30 / 0 kommentarer
 
Finns det något jag verkligen tycker om så är det ett: asiatiskt mat i alla slags former (japansk, kinesiskt, indonesiskt, thailändskt, indiskt) två: att äta med sked i en skål, tre: att blanda allt så det blir mojsigt och mumsigt, fyra: sås, behöver jag säga mer?, fem: något som kallas för comfortfood
 
Comfortfood för mig är mat som är enkel att laga, något som är riktigt gott att få i sig, något som en kan frossa sig i rejält och något som inte heller behöver se snyggt ut på tallriken. smakerna är viktigast! det är mat som du är sugen på just i stunden, behöver absolut inte vara nyttigt eller onyttigt, du bestämmer. 
 
den här gången var jag oerhört sugen på japansk mat. jag hade inte ätit något asiatiskt sedan japanresan som vi kom hem från i slutet av juli. och något vi åt mycket av i japan var liknande bowls som var japanernas snabbmat. en skål med ris, kött, grönsaker och gärna ett ägg. så detta fick bli middagsprojektet förra helgen. 
 
 
 
 
 
ett: riset. mycket viktigt. använd rundkornigt ris, många skulle köpa sushiris, vilket är dyrt så mitt absolut hetaste tips är att köpa en förpackning grötris. fungerar minst lika bra. skjöl riskornen riktigt ordentligt och låt det stå blötlagt ett tag tills kornen blir vita. dags att koka. salta inte vattnet. riset fungerar som en neutral bas. 
 
 
två: proteinet. här ovan har jag gjort kycklinglår i ugn. skär i mindre bitar, låt ligga tätt i en ugnsform. nu ska det blandas i massor med råvaror tillsammans med kycklingen så det får stå och marineras, bara gotta i sig. en skvätt rapsolja, några skvättar japansksoja, generösa mängder riven ingefära och vitlök, två-tre teskedar sambal oelek eller chilipasta, en skvätt sesamolja och sesamfrön. in i ugnen på hög värme. kyckling blir bäst. kör annars svamp eller valfritt protein om vegetariskt alternativ önskas. 
 
 
tre: grönsaker. håll det enkelt och inte för mycket olika. vårlök: finhacka i småringar. för krisp. böngroddar: marinerade i några skvättar sesamolja, sesamfrön och japanskt chilipulver (nanami-togarashi), vilket är det bästa chilipulvret om du frågar mig. 
 
 
fyra: sås. helst sesamdressing. vi gjorde en aiolibas, mer flytande än vanligt. i med malda sesamfrön och japansksoja. 
 
 
fem: 64 gradigt ägg, gjord med hjälp av en sous-vide. om du inte har en sous-vide hemma, kör på löskokt ägg. inte mer än 6 minuter från och med att vattnet börjar koka, och det är inte förrän då du tillsätter ägget. 
 
 
viktigast av allt: gå på känsla när det väljer mängder. älskar du vitlök och ingefära, ha i generösa mängder.
anpassa efter dig själv. alltid magkänslan ,) 

Kommentera inlägget här:

namn:
Kom ihåg mig?
e-post: (publiceras ej)

bloggadress:


Kommentar: