hemgjord granola

17:24:55 - 2014-08-22 / 2 kommentarer
 
Idag har jag gjort hemgjord granola och den blev grym! Har letat på internet efter det perfekta receptet med bara goda ingredienser, men inte funnit något så jag har fått knepa ihop en blandning själv. Det handlar om att gå på känsla, jag tycker inte om specifika mått utan kör på bara. Dock hade jag några riktlinjer från Leilas recept, hur mycket olja och honung man ska ha i förhållande till hur mycket gryn och flingor man har i.
 
Jag valde att ha med havregryn och rågflingor, ville egentligen ha dinkelflingor också, men hittade inga. 5 dl havegryn och 4 dl rågflingor blandade jag i en skål och hällde sedan allt på en plåt med bakplåtspapper. Blandade 1 dl rapsolja och 1 dl honung i en mindre skål, ringlade allt över grynen och blandade in allt ordentligt. In i ugnen på 175 grader i 20 minuter, blanda runt efter halva tiden. Låt stå och svalna.
 
I min granola har jag lite torkade bär/ frukter och kokosflingor, eller skivor, vad man nu ska kalla dem. Du kan ha vilka torkade frukter och bär som helst, men det jag hade i var gojibär, blåbär och tranbär. Jag la en rimlig mängd på en skärbräda och försökte hacka de torkade bären med en stor kniv för att få lite mindre bitar så det kunde fördela sig jämnare i granolan. Granolan blev lite sötare än vad jag trodde, så nästa gång ska jag testa en annan variant, ska bara komma på hur jag ska göra haha, mindre honung kanske?
 
dilan

muums!

2014-08-23 / 02:38:59
url: http://nattstad.se/dilandilir
Diman Dilir

måste också testa att göra eget!

2014-08-25 / 19:17:39
url: http://nattstad.se/dimand

Kommentera inlägget här:

namn:
Kom ihåg mig?
e-post: (publiceras ej)

bloggadress:


Kommentar: