emmas pasta carbonara

23:29:00 - 2012-08-15 / 1 kommentarer
Tänkte dela med mig av ett recept av en rätt jag lagar ganska ofta, som jag älskar. Kom ihåg, man gör det på sitt eget sätt men här är en bra grund iallafall. Regel nummer ett: alltid gå efter känslan. Jag går aldrig efter recept när jag lagar mat!
  /  mästerkocken 
 
 
 
du behöver:  pasta av valfri sort, jag kör alltid på fullkorn nuförtiden för at vara ''nyttig'', bacon, grädde (antingen vispgrädde eller matlagningsgrädde, ta vad som finns hemma, riven parmesan ost, peppar, olivolja, salt och äggula. 
 
instruktioner & tips:  jag kokar först pastan och har i rikligt med salt så det blir smak på det,  har även i lite olivolja. När pastan har kokat ungefär hälften av tiden så börjar du steka bacon i lite olivolja,  du behöver inget matfett för bacon är redan så fettigt. Antingen så skär du bacon innan i lagom stora bitar eller gör som jag: klipp bitar med sax direkt ner i stekpanna. obs!  vänta tills stekpannan blivit varm. 
 
stek bacon så de får färg och är genomstekta, efter det sänker du värmen till väldigt lågt, om siffran tre på din spis är det högsta så sänker du till ettan. Häll i lite grädde så det blir en lagom mängd till bacon, låt det småkoka lite där i stekpannan tills grädden har fått en mer ''brun'' färg och den blivit mer tjockare. glöm inte att ha i peppar i carbonarasåsen heller! 
 
När såsen börjar se bra ut och den inte är för rinnig så häller du över det över pastan, rör om, serverar stora portioner i en djup tallrik, toppa med parmesan ost och en äggula. Den här rätten äter du med sked som en litet barn om det är en sådan pasta, (inte spaghetti) .  Voila! Bon Appetit!
Manar

Hej, just nu har jag en fototävling på bloggen där du har chansen att vinna ett egendesignat skal från caseapp.se. Var gärna med :)
http://dailyofme.blogg.se/2012/august/fototavling-vinn-ett-egendesignat-skal-fran-caseappse.html#comment

2012-08-16 / 02:38:05
url: http://dailyofme.blogg.se

Kommentera inlägget här:

namn:
Kom ihåg mig?
e-post: (publiceras ej)

bloggadress:


Kommentar: